Thursday, May 6, 2010

Adilkah Hukuman kepada BENJI?

Salam Sejahtera...

Terus terang aku keliru dengan undang-undang di Malaysia, terutama sekali dadah..

Hairan betul,, setahu aku kalau penghisap atau mat gian, mat feet, selalunya kalau ditahan diperiksa urine, dan positif dadah selalunya di tahan dan dihantar ke pusat pemulihan Serenti...

Kalau pengedar pulak, jikalau lebih dari 25 gram ke atas kalau tak silap aku hukuman mandotori gantung sampai mati, tolong betulkan kalau aku salah...

tetapi mengenai bab si pelakon Benjy ni kalau nak kira megikut dari laporan polis melalui akbar, dia ni kesnya lagi hebat, bukan lagi pengedar, malah siap ada makmal proses lagi, waktu sidang akhbar polis dulu, siap ada buku resepi lagi nak buat dadah, ni kategori lagi hebat....

Tetapi hukumannya 2 tahun di pusat pemulihan akhlak,,, oii benjy ni budak bawah umur ka!! Sebab setahu aku pusat pemulihan akhlak untuk budak bawah 18 tahun, benjy ni dah bapak budak....

Apakah kerana ia pelakon!!!, Macam Jamal abdillah dulu, waktu mula-mula ditahan di Sarawak, pun kena kena pusat tahanan saja, sebab ia penagih, tetapi benjy bukan penagih, mak dia sendiri Azean Irdawati pun menafikan dengan mengatakan anak dia gemok, bukan macam penagih dadah...

Kenapa ya,,, kena kepada pengedar biasa, tak kira tok imam masjid ka dribar teksi ka.., silap-silap hari bulan gantung sampai mati, kalau tak ... pun seumur hidup penjara....

Tetapi bab benjy ni lain pulak...., hairan aku,,, bukan aku dengki atau apa pulak, kalau nak buat undang-undang tu biar adil kepada semua rakyat,,, jangan anak atau adik menteri lain, rakyat biasa lain,,, nanti kalau dah kena dua tahun untuk artis, apa kata ramai lagi artis akan turut serta dalam pengedaran dadah.... apa nak hairan 2 tahun hukuman di pusat pemulihan....,

Hebat 1malaysia

3 comments:

  1. Biasa la tu..tengok la macam kes Kartika pun. Mula2 bukan main lg nk sebat, pastu ada pulak mangkok2 ayun duk bantah. padahal pak2 menteri kita belaka lak tu..dalam IC bukan main gah letak 'ISLAM', padahal x tau pape pun pasal hukum Islam..


    Gaya Tidur dan Perwatakan Anda

    ReplyDelete
  2. huhuhuh....2la...mane punye negeri lah tu...huhuh..nak wat camne..kite doa jerlaa

    ReplyDelete
  3. ko berpikir sebijik cam aku.. aku taklah bijak mane tp, kite pk logik ler.. kalo dah ade makmal siap "buku teks cara2 nak wat dadah" mesti lar secare tak langsung dier mengedar... bkn nk mencabar undang2 malaysia, tp hmm entahlah.. heh

    ReplyDelete